top of page
Search
  • Writer's pictureSaaramaria

Pääsiäinen on kertomus agapesta, jota ei näkynyt KD:n vaaliteltoilla.


Agape on yksi kreikan kielisistä sanoista rakkaudelle ja se on uhrautuvaa rakkautta, johon Uudessa Testamentissa viitataan suhteessa Jumalaan ja lähimmäiseen.


Kuuntelen Awakening from the Meaning Crisis -podcastia, jossa John Vervaeke eri ajattelun suuntausten valossa pohtii merkityksellistä elämää. Hänen jaksonsa Jeesuksesta ja agapesta oli yksi kiinnostavammista tavoista puhua kristinuskon rakkauskäsityksestä.


Hän sanoi agapen olevan enemmän kuin tunne, se on"radical transformative power." Jotain joka tarjoaa ei-persoonille mahdollisuuden tulla persooniksi. Se on kielioppi, miten muuttua ihmisenä. Agape on uhrautuvaa rakkautta. Annat, ennen kuin tai ilman, että tiedät ansaitseeko toinen.


Hän sanoi, että kristinusko mullisti aikansa ilmapiirin, koska se tarjosi “non-persons of the empire a process by which they become persons within a community of persons mashed together in the agape-club.”


Eli Jeesuksen seuraajista muodostunut kristinusko tarjosi hyvin hierarkisessa ja sortavassa yhteiskunnassa mahdollisuuden sen ajan syrjityille ja väheksytyille saada identiteetti ja löytää yhteisö, johon kuulua.


Jeesus teki tilaa tulla mukaan kaikille niille, jotka Rooman imperiumi ei ottanut mukaan. Jeesus arvosti veronkerääjiä, lapsia, naisia, leskiä, prostituoituja ja duunareita. Hän vastusti tekopyhyyttä ja ihmisten keksimiä sääntöjä. Hänelle oli kaksi lakia: rakasta Jumalaa ja rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi. #agape


Ja sai siitä syystä hän sai sekä poliittisen että uskonnollisen eliitin vihat niskoilleen.


Pääsiäinen on agape-kertomus. Kertomuksessa on hahmoja niin kuin Pietari, jonka luonteenlujuus ei riitä pitkälle. Hän kieltää peloissaan sen mihin uskoo. Muut opetuslapset kipittävät karkuun. Mutta Jeesus ruumillistaa agapen. Hän uhraa henkensä muiden edestä, säilyttää mielentyyneytensä ja antaa anteeksi vainoajilleen.


Surullista on, että useilla kristityillä on nyt maine ihmisinä, jotka kovimpaan ääneen pyrkivät pitämään syrjintää kokeva vähemmistö syrjittynä. Se on epäagapenpuoleista minun mielestäni.


Tutkin näytelmääni varten seksuaalisuuden politisoitumista kristillisissä seurakunnissa ja kyseessä on hyvin pitkälle Yhdysvaltojen polarisoituneen politiikan seurausta. Esimerkiksi eheytys-liikkeestä kertovassa dokumentissa Pray Away näkyy, miten homoseksuaaleista kristityistä tuli politiikan pelinappuloita 70-luvulla. Oli helppoa kerätä rahaa poliittiselle liikkeelle voimakkaita tunteita aiheuttavan aiheen kanssa.


Eduskuntavaalien alla telttoja kierrellessäni tapasin poliitikkoja, jotka kristinuskon nimissä olivat kaventamassa seksuaali-ja sukupuolivähemmistöjen tilaa samalla satuttavalla ja voimakkaita tunteita herättävällä retoriikalla kuin dokumentissa. Niissä keskusteluissa oli hyvin vähän tilaa agapelle.


Pääsiäisenä Jeesuksen lähipiirin parhaimmat kamut muun muassa veronkerääjä, kalastaja ja avioliiton ulkopuolella lapsensa saanut äiti seurasivat ristin juurella, kun poliittinen eliitti tuomitsi kuolemaan Jeesuksen, joka loppuun asti toimi agapen mukaan ulottaen uhrautuvan rakkautensa kaikille. Semmoinen on pääsiäiskertomus.


Agapen täyteistä pääsiäistä kaikille!


0 comments

Recent Posts

See All

Raamatun ensimmäinen kirja on hepreaksi Genesis, alku tai jonkin syntyminen. Oikeastaan siinä on ainakin viisi alkua. Siinä on useita kertomuksia, jossa ihminen lähtee väärään suuntaan aina tulee RESE

HBO dokumenttisarja, The Vow, kuvaa Keith Ranieren luomaa lahkoa siitä irtautuneiden näkökulmasta. Dokumentti on poikkeuksellisen hyvä kuvaus ihmisen mieleen vaikuttamisen metodeista, koska videomater

Jon Ronsonin Julkisesti häpäisty -kirjassa on kiinnostava nosto1800-luvun poliittisesta keskustelusta Yhdysvalloissa, jossa jotkut kannattivat häpeärangaistuksesta luopumista sen julmuuden takia. Joku

bottom of page